Biuletyn Informacji Publicznej


Zarząd Budynków Mieszkalnych
ul. Bema 12
32-602 Oświęcim
tel./fax: (33) 842-40-51
e-mail: sekretariat@zbm.pl
   
  Strona główna O nas Zamówienia publiczne Lokale użytkowe Lokale mieszkalne Parking
Park & Ride
  Ogłoszenia     Cyberbezpieczeństwo     Ochrona danych osobowych     Kontakt      

Informacje dotyczące cyberbezpieczeństwa:



W związku z obowiązywaniem przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (tj. Dz.U. 2024, poz. 1077 z p. zm.) przedstawiamy Państwu podstawowe informacje dotyczące cyberbezpieczeństwa, jego zagrożeń i sposobów zabezpieczenia się przed nimi.

Podstawowe pojęcia powołane w ustawie:

cyberbezpieczeństwo – odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy;

zagrożenie cyberbezpieczeństwa – potencjalna przyczyna wystąpienia incydentu;

incydent – zdarzenie, które ma lub może mieć niekorzystny wpływ na cyberbezpieczeństwo.

Najczęściej powtarzające się zagrożenia:

• ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, robaki, Kruegerapps i wiele innych) – link do serwisu RP; (adres linku: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/zagr-techniczne)

• kradzieże tożsamości:
porada UODO; (adres linku: https://www.coboru.gov.pl/pl/cyberbezpieczenstwo)
porada MSWiA; (adres linku: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-nieuprawnione-wykorzystanie-swoich-danych-osobowych-kradziez-tozsamosci--uniewaznij-dowod)

• kradzieże (wyłudzenia),

• modyfikacje bądź niszczenie danych, blokowanie dostępu do usług,

• spam (czyli niechciana i niezamówiona wiadomość/korespondencja wysyłana za pomocą poczty elektronicznej)

• ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli ataki oparte o wiadomości e-mail lub SMS, za pomocą których cyberprzestępcy (podszywając się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, nawet znajomych), starają się wyłudzić nasze dane do logowania np. do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych, czy systemów biznesowych).

Niektóre sposoby na uniknięcie zagrożeń:

• instalacja, użytkowanie i bieżące aktualizowanie oprogramowania antywirusowego i spyware;

• aktualizowanie systemu operacyjnego urządzenia oraz aplikacji na nim zainstalowanych;

• sprawdzanie plików pobranych z Internetu za pomocą programu antywirusowego;

• nieotwieranie plików nieznanego pochodzenia;

• korzystanie ze stron internetowych posiadających ważny certyfikat bezpieczeństwa;

• regularne skanowanie komputera i sprawdzanie procesów sieciowych;

• uruchomienie firewalla;

• każdorazowa weryfikacja adresu nadawcy wiadomości e-mail;

• niewysyłanie danych osobowych, logowania, karty kredytowej w niezabezpieczonej treści wiadomości e-mail; żaden bank czy urząd nie wysyła do swoich klientów e-maili z prośbą o podanie hasła czy loginu w celu ich weryfikacji;

• unikanie odwiedzin stron zawierających darmowe pliki muzyczne, obrazy, filmy;

• regularne tworzenie kopii zapasowych ważnych danych;

• baczne obserwowanie i czytanie komunikatów pojawiających się na ekranie komputera.

Poradniki:

Cyberhigiena dla każdego – serwis RP; (adres linku: https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/cyberbezpieczenstwo)

Poradnik bezpieczny pracownik w sieci – poradnik Ministerstwa Cyfryzacji; (adres linku: https://warszawapraga.so.gov.pl/uploads/files/cyberbezpiecze%C5%84stwo/Bezpieczny_pracownik_w_sieci.pdf)

Obowiązki podmiotu publicznego:

• wyznaczenie osoby kontaktowej do spraw cyberbezpieczeństwa, która będzie kontaktować się z organami właściwymi do spraw cyberbezpieczeństwa (CSIRT);

• zapewnianie dostępu do wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa, obsługa i zgłaszanie incydentów do właściwego CSIRT.

Anonimowe zgłaszanie incydentów:

Dyżurnet.pl to zespół ekspertów Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, działający jako punkt kontaktowy do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie, szczególnie związanych z seksualnym wykorzystywaniem dzieci. Zgłoszenia o potencjalnie nielegalnych treściach można przekazać za pomocą formularza, na adres mailowy lub za pomocą infolinii 0 801 615 005; zgłoś incydent; (adres linku: https://dyzurnet.pl/zglos-nielegalne-tresci)

Pomocne podmioty:

Ministerstwo Cyfryzacji; (adres linku: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/cyberbezpieczenstwo)

CSIRT NASK; (adres linku: https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/csirt-nask/3424,CSIRT-NASK.html)

Cyfryzacja KPRM; (adres linku: https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/csirt-nask/3424,CSIRT-NASK.html)

CERT Polska; (adres linku: https://cert.pl/)

CSIRT GOV; (adres linku: https://csirt.gov.pl/)


Wynajem mieszkań w zamian za wykonanie generalnego remontu

Data publikacji: 2025-06-17
Treść:

Wnioski o wynajem lokalu przeznaczonego do remontu przez przyszłego najemcę przyjmowane będą w terminie od 17.06.2025 r. do 16.07.2025 r. w siedzibie Zarządu Budynków Mieszkalnych w Oświęcimiu przy ul. Bema 12.

 

O zawarcie umowy najmu lokalu przeznaczonego do remontu mogą ubiegać się osoby spełniające łącznie następujące kryteria:


 1. zamieszkujące na terenie miasta Oświęcim z zamiarem stałego;

 2. będące członkami gospodarstw domowych, w których średni dochód przypadający na gospodarstwo domowe w okresie 3 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o wynajem lokalu do remontu, mieści się wprzedziale:

 

Wielkość gosp. domowego

Dochód minimalny

Dochód maksymalny

1-osobowe

1.409,18 zł

5.636,73 zł

2-osobowe

1.878,91 zł

9.394,55 zł

3-osobowe

2.818,37 zł

11.273,46 zł

4-osobowe

3.757,82 zł

13.152,37 zł


3.      nie posiadające prawa własności lub prawa współwłasności lokalu mieszkalnego albo domu, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz umowy dożywocia zawartej z osobą, na rzecz której następuje przeniesienie własności nieruchomości na terenie miasta Oświęcim i pobliskiej miejscowości.

 

Osoby ubiegające się o wynajem lokalu przeznaczonego do remontu we wniosku mogą wskazać jeden adres lokalu mieszkalnego do remontu.

 

Przed złożeniem wniosku o wynajem lokalu do remontu wykonanego we własnym zakresie  i na własny koszt należy obejrzeć lokal i zapoznać się z jego stanem technicznym oraz szacunkowym kosztem i zakresem robót remontowych.

 

Przed przystąpieniem do remontu lokalu zawarta zostanie umowa na czas remontu, która:

1.      stanowi wyrażenie zgody na przeprowadzenie remontu lokalu na własny koszt w zamian za prawo do jego wynajęcia na czas nieoznaczony,

2.      określa warunki przeprowadzenia remontu,

3.      stanowi podstawę do zawarcia umów na dostarczenie mediów (prąd, dostawa wody itp.) w okresie jej obowiązywania.

 

Przyszły najemca wykonuje remont na własny koszt bez prawa do zwrotu poniesionych nakładów. Oznacza to, że w żadnym wypadku nie otrzyma on zwrotu kosztów ani za robociznę, ani też za zakupione wyroby i materiały budowlane potrzebne do przeprowadzenia remontu. Przyszły najemca otrzymuje natomiast ulgę w postaci zwolnienia z obowiązku płatności czynszu za lokal na czas trwania remontu oraz zwolnienia z wpłaty kaucji mieszkaniowej.

Obowiązkiem przyszłego najemcy jest systematyczne usuwanie we własnym zakresie i na własny koszt odpadów budowlanych powstałych w trakcie prowadzenia remontu.

 

 

Szczegółowych informacji udziela Zarząd Budynków Mieszkalnych, ul. Bema 12,   tel 33/ 842-40-51.


Wymagane dokumenty:

1.      wniosek o wynajem lokalu przeznaczonego do remontu, (plik: wniosek o mieszkanie do remontu.pdf)

2.      deklaracja o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego, (plik: deklaracja_o_wysokosci_dochodow.pdf)

3.      dokumenty potwierdzające uzyskiwany dochód, (plik: zaswiadczenie o dochodach do wniosku o wynajem)

4.      oświadczenie o stanie majątkowym, (plik: Oświadczenie_o_stanie_majatkowym.pdf)

5.      oświadczenie o nieposiadaniu tytułu prawnego, (plik: Oswiadczenie_o_niepos_tyt_praw.pdf)

6.      informacja dot. przetwarzania danych osobowych. (plik: Obowiazek informacyjny_wniosek o wynajem)

Wykaz wolnych lokali przeznaczonych do remontu: (plik: wykaz lokali do remontu.pdf)

Harmonogram udostępniania do oglądania lokali mieszkalnych do remontu: (plik: harmonogram.pdf)


Załączniki:
deklaracja_o_wysokosci_dochodow.pdf 83,4 KB
Obowiązek informacyjny- wniosek-wynajem-mieszkania_po weryfikacji przez IOD.pdf 57,2 KB
Oświadczenie_o_niepos_tyt_praw.pdf Oświadczenie_o_niepos_tyt_praw.pdf 58,5 KB
Oświadczenie_o_stanie_majątkowym.pdf Oświadczenie_o_stanie_majątkowym.pdf 66,7 KB
Harmonogram.pdf 127 KB
Wniosek o mieszkanie do remontu.pdf 132 KB
Zaświadzcenie o dochodach do wniosku o wynajem.pdf 90,5 KB
Wykaz lokali do remontu.pdf 80,1 KB
Informacja mieszkanie za remont.docx 8,9 KB
zarządzenie nr 0050.60.2025 Prezydenta Miasta Oświęcim z dnia 16.06.2025 r.pdf 448 850 KB

 


ZBM 2010 - 2022